Slim organiseren

Bij de stichting LOV (Leer en Ontwikkelproject voor Vrouwen) in Rotterdam, begeleid ik een verandertraject. Afgelopen jaar was het onduidelijk of deze stichting nog zou kunnen blijven bestaan omdat de gemeente had besloten de subsidie af te bouwen. De te grote afhankelijkheid van gemeentelijke subsidie was een probleem voor het voortbestaan van de organisatie met wel 150 tot 200 vrijwilligers en evenzoveel deelnemers. Een mooie stichting met een groot bereik en een ideële doelstelling om de zelfstandigheid bij geïsoleerd levende vrouwen te vergroten d.m.v. het geven van taallessen. Zonde om deze organisatie op te heffen, zou je denken, maar toch zijn er talrijke stichtingen met zeer nobele doelen, die de vraag of zij een meerwaarde leveren, niet positief kunnen beantwoorden?

 

De duurzame oplossing voor de stichting was met minder middelen het mooie werk te blijven doen. Hoe? Zoveel mogelijk de vaste lasten minimaliseren en de vrijwilligers verantwoordelijke taken geven. De vraag welke meerwaarde levert de stichting, heeft hierbij geholpen. De vaste lasten zijn afgebouwd. De professionals zijn niet meer in vaste dienst en de coördinerende taken worden door vrijwilligers gedaan. De stichting LOV heeft zelfs door deze aanpak meer middelen gekregen dan ooit te voren.

 

Met de juiste focus, een stuk lef en een heldere visie, is alles mogelijk. Het gaat hier om een totale mentaliteitsverandering! Wat ik ook wel “oud” versus  “nieuw” denken noem. Realiseer je dat we in een tussentijd zitten met één been in het industriële tijdperk en met het andere in het nieuwe, communicatietijdperk!

 

Het communicatietijdperk wordt gekenmerkt door:

  • Het leveren van meerwaarde
  • Kennis delen is macht
  • Samenwerken leidt tot innovatie
  • Diversiteit =Outside the box denken
  • Coproductie is slim
  • Sociale media een bron om te vinden en gevonden te worden
  • Werk is meer dan een baan.
  • Niet de techniek maar de cultuur, de organisatie en het leiderschap leiden tot slimme organisaties.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *