Wat is jouw sleutel tot succes?

Het digitale tijdperk veroorzaakt verwarring: steeds meer digitaal sociaal contact, een steeds groter wordende individualisering, altijd en overal bereikbaar, minder écht contact, minder échte ontmoetingen én toch wordt steeds meer informatie met elkaar gedeeld. De digitale wereld ligt letterlijk aan jouw voeten. Er wordt van jou verwacht dat je continue online bent en meedoet aan al dit digitale verkeer. Zowel privé als zakelijk. De grote uitdaging is dat je tussen alle mensen op een of andere manier opvalt en jouw brand neerzet. Niet eenvoudig. Toch zijn er goede mogelijkheden om zichtbaar met de wereld in contact te komen: bijvoorbeeld met LinkedIn. Ga elke dag een half uur aan de slag. Schrijf je profiel scherp en plaats regelmatig interessante post. Dan bouw je daadwerkelijk iets concreets op dat digitaal ook zichtbaar is.

Word herkenbaar/ zichtbaar
Het nieuwe tijdperk vraagt andere competenties dan voorheen. Namelijk je moet heel goed weten wat jouw sterke kanten zijn en hoe je deze over het voetlicht kunt brengen. Tot nu toe hebben we ons vaak kunnen verschuilen achter een functie, een beroep, een rol. Echter als dit wegvalt wie zijn we dan? Je wordt geconfronteerd met het feit dat je je hebt vereenzelvigd met jouw beroep of functie. Het vervelende van een functie, beroep of rol is dat deze kunnen verdwijnen, opnieuw worden uitgevonden of opeens anders gaat heten. Na iedere reorganisatie heb je een andere functie. En steeds pas jij je aan! Interessant is dit proces eens om te keren! Stel je zelf de vraag: “Wat voor type functie, beroep of rol wil ik uitoefenen en hoe speciaal wordt dit als ik het uitoefen?”

globalisering en mens

Realiseer jij je dat je misschien maar 50% van jouw vaardigheden gebruikt in jouw huidige functie? Wat doe je met de andere 50%? Misschien zitten juist daar jouw deskundigheid en talenten verborgen. Heb je daar al eens naar gekeken? Welke deskundigheid heb jij in huis en laat je ook aan de wereld zien?

Participeer en maak impact
Denk en doe mee! Maak jezelf en jouw functie uniek! Bepaal wat je wilt doen: hoe kan jij jouw deskundigheid en talenten inzetten en hoe neem je een voorsprong? Anticipeer op wat er gaat gebeuren; de volgende reorganisatie, de volgende fusie, de verdere automatisering en robotisering van functies en werkzaamheden. Vaak ben je dan beter af. Je bent de veranderingen een stap voor. Want geloof me, vaak reorganiseren bedrijven en organisaties omdat het management het ook niet meer duidelijk weet. Heb jij een goed idee? Weet jij hoe het anders kan? Grijp je kans en wordt pro-actief.
(Ver)schuilen achter je functie of je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken kan in deze tijd een averechtse werking hebben. Je doet er niet toe! Je bent onzichtbaar. Dus jouw functie kan worden weggestreept.

Word expert
Mijn oproep is maak helder wat jouw specialisme is! Word gezien als specialist op jouw terrein! Geef aan waarom deze deskundigheid nodig is voor de organisatie. Om dit voor jezelf helder te krijgen kun je een persoonlijke SWOT analyse maken! Zet je sterke en zwakke kanten op een rij. Inventariseer jouw KANSEN en de BEDREIGINGEN. Bereid je voor en anticipeer! De competenties die je nodig hebt zijn: inzicht en zelfkennis/personal branding/marketing/pro-activiteit/zelfmanagement!

Wil je meer weten hoe jij je kunt voorbereiden hierop?

Geef je op voor de workshop “verander je mindset” 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *