Stop met klagen! 6 tips voor MEER positiviteit

21971117_s (2)Positief zijn en blijven is moeilijk. Er valt namelijk altijd wel iets te klagen. Over ons zelf, over het weer, over de politiek of over de maatschappij.  Klagen is ook lekker, want het zijn dan vooral de ANDEREN of de OMSTANDIGHEDEN die jouw ellende veroorzaken. Pessimisme heeft een functie, je dekt je op voorhand al in dat ‘het toch niets wordt’. Pessimisme is een beschermingsmechanisme met een belemmerende overtuiging, die ontwikkelingen en kansen in de kiem smoort.

Met een positieve of optimistische benadering kom je een stuk verder. Optimisme gaat over het zien van mogelijkheden: jouw creativiteit wordt gestimuleerd en je ziet dingen in een ander licht. Jij staat zelf aan het roer.
Een positieve of optimistische benadering is een kwestie van training! Daag jezelf uit door een week lang bewust de positieve benadering te kiezen. Volg deze tips:

  1. Bekijk de wereld vanuit een ander perspectief (bijvoorbeeld het perspectief van een kind, oudere of asielzoeker)
  2. Bedenk 10 oplossingen voor een ‘onmogelijk’ probleem
  3. Sta stil bij het hier en nu. Wat is fijn en goed, hoe gelukkig en gezond ben je?
  4. Drink koffie met een collega die optimistisch is. Vraag waarom hij of zij zo is
  5. Geef een dag lang complimenten aan je naasten en collega’s
  6. Ontdek en benut jouw sterke punten

Een optimistische benadering is goed want:
Je krijgt meer plezier in jouw werk. Positiviteit boost  jouw creativiteit. En is dat niet juist wat steeds vaker gevraagd wordt in jouw werk?

Wil jij jouw ook sterke punten ontdekken en inzetten in jouw werk? Vraag een gratis boostsessie aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *